شماره جلسه | خلاصه راهنمای درمان |
جلسه اول |
مرحله اجتماعی مصاحبه: شامل خوشامد گویی؛ نکاتی که معمولا ضمن معرفی گفته میشوند مثل وضعیت تاهل، مدت ازدواج؛ تعداد فرزندان؛ وضعیت اشتغال؛ و در صورت نیاز طرح مسایل خاص خانوادگی و اجتماعی مرحله مشکل مصاحبه: علت مراجعه و شرح جزئیات مشکل (مشکلات) و/یا اختلال (اختلال ها) توسط مراجع/بیمار و همراهان احتمالی؛ شرح برنامه درمان توسط درمانگر و تعیین هدف های درمان؛ تجویز تکالیف متناسب برای اجرا توسط مراجع/بیمار در فاصله بین جلسات. در انتهای جلسه اول تکیف برنامه زمانی پارادوکسی در سطح اول در رابطه با افکار، تصورات، تجسمات، خیال پردازیها و اشتغالات ذهنی منفي زاییده و زاینده باور به بي کفايتي و نابسندگی، استحقاق شکست و تحقیر در فعاليت ها، خود/دیگرسرزنشگری و خود/دیگرانتقادگری، و بدبيني نسبت به آينده تجویز می شود. |
جلسه دوم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ مشکلات و محدودیت های احتمالی اجرای تکالیف برای مراجع/بیمار؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی به تنهایی (برای مثال، ادامه انجام تکالیف با دوز/تعداد کمتر- مطابق اصل روند کاهشی تکالیف تجویز شده) یا همراه با تجویز تکالیف جدید؛ یعنی برنامه زمانی پارادوکسی در سطح دوم در رابطه با تجربه عواطف و هیجان های منفی در شکل و شمایل احساسات و حالت های بدبختی، غمگینی، ناامیدی، ناخشنودی، تنهايي، خلاء، ناتواني در کسب لذت از روابط و تجربه ها، احساس گناه، و احساس حقارت. تجویز برنامۀ زمانی مدیریت نوبتی در صورت ضرورت. |
جلسه سوم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی به تنهایی یا همراه با تجویز تکالیف جدید؛ یعنی برنامه زمانی پارادوکسی در سطح سوم در رابطه با مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی و تجربه های بنیادین مثل حرمت خود ضعیف، رگه هایی از وابستگی، سلطه پذیری، کمال گرایی، مشکلات بین شخصی و ارتباطی، و تجربه های هیجانی تروماتیک (شکل اول فن “بازآفرینی تجربه های هیجانی بنیادین”). ادامه برنامۀزمانی مدیریت نوبتی و تجویز برنامۀزمانی گفت وگوی دوجانبۀ پارادوکسی در صورت نیاز. |
جلسه چهارم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی (برای مثال، ادامه انجام تکالیف با دوز/تعداد کمتر- مطابق اصل روند کاهشی تکالیف تجویز شده) یا همراه با تجویز تکالیف جدید؛ یعنی برنامه زمانی پارادوکسی در سطح سوم در رابطه با مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی و تجربه های بنیادین مثل حرمت خود ضعیف، رگه هایی از وابستگی، سلطه پذیری، کمال گرایی، مشکلات بین شخصی و ارتباطی، و تجربه های هیجانی تروماتیک (شکل دوم فن “بازآفرینی تجربه های هیجانی بنیادین”). ادامه برنامۀزمانی مدیریت نوبتی و تجویز برنامۀزمانی گفت وگوی دوجانبۀ پارادوکسی در صورت نیاز. |
جلسه پنجم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ تجویز فن “بازسازی عودهای بین راهی افسردگی” در صورت وقوع (در این فن، تجویز عین نشانه به این شکل انجام می شود که طول مدت دوره عود بین راهی جای تکالیف ده دقیقه ای در برنامۀزمانی پارادوکسی اجراء می شود.) اعلام پایان دوره درمان در صورت تحقق هدف های درمان یا ادامه جلسات تا تحقق کامل هدف های درمان در صورت نیاز |
جلسه ششم و پیگیری |
شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ اعلام پایان دوره درمان در صورت تحقق هدف های درمان یا ادامه جلسات تا تحقق کامل هدف های درمان. شرح برنامه خوددرمانی مراجع/بیمار در آینده (این برنامه در جلسه پایانی برای مراجع/بیمار تشریح می شود) |