جدول 1- شرح مختصر راهنمای جلسات خانواده درمانی پارادوکسی به روش PTC
| شماره جلسه | خلاصه راهنمای درمان |
|
جلسه اول |
مرحله اجتماعی مصاحبه: شامل خوشامد گویی؛ طول مدت ازدواج والدین؛ تعداد فرزندان؛ وضعیت اشتغال اعضای خانواده؛ و در صورت نیاز طرح مسایل خاص خانوادگی و اجتماعی مرحله مشکل: علت مراجعه و شرح جزئیات مشکلات و/یا اختلالات توسط هر یک از اعضای خانواده با تمرکز بر مشکلات، رفتارها، تعاملات و روابط بین اعضای خانواده و پیامدهای این مشکلات در تعاملات بین اعضاء و درون سیستم خانواده؛ شرح برنامه درمان توسط درمانگر و تعیین هدف های درمان؛ تجویز تکالیف متناسب برای اجرا توسط اعضای خانواده در فاصله بین جلسات. این تکالیف همزمان می توانند ناظر بر مشکلات و/یا اختلال های فردی اعضای خانواده (برای مثال، “برنامه زمانی پارادوکسی”)، ناظر بر تعارضات و مشکلات تعاملی زوجین (برای مثال، “گفت وگوی دوجانبه پارادوکسی”)، و ناظر بر مشکلات تعاملی و تعارضات درون خانوادگی (برای مثال، “برنامه زمانی مدیریت نوبتی”) باشند. |
| جلسه دوم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ مشکلات و محدودیت های احتمالی اجرای تکالیف برای خانواده و اعضای خانواده؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر هر یک از اعضای خانواده؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط اعضای خانواده؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی و تجویز تکالیف جدید در صورت نیاز |
| جلسه سوم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ مشکلات و محدودیت های احتمالی اجرای تکالیف برای خانواده و اعضای خانواده؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر هر یک از اعضای خانواده؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط اعضای خانواده؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی و تجویز تکالیف جدید در صورت نیاز |
|
جلسه چهارم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر هر یک از اعضای خانواده؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط خانواده و اعضای خانواده؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی (برای مثال، تجویز ادامه اجرای تکلیف “برنامه زمانی مدیریت نوبتی” برای اعضای خانواده؛ ادامه اجرای تکلیف “برنامه زمانی پارادوکسی” برای ب؛ تجویز تکالیف جدید “برنامه زمانی پارادوکسی” برای اضطراب اجتماعی ب و حساسیت ها و کنترل گریهای م) |
|
جلسه پنجم و ششم |
تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر هر یک از اعضای خانواده؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط اعضای خانواده و اعضای خانواده؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی؛ تعیین و تجویز تکالیف جدید در صورت نیاز؛ اعلام پایان دوره درمان در صورت تحقق هدف های درمان (برای مثال، در جلسه ششم برای خانواده ق). شرح برنامه خوددرمانی خانواده و اعضای خانواده در آینده و در صورت نیاز (در جلسه پایانی) |
|
پیگیری |
تحلیل رفتاری بر اساس تکالیف تجویزی جلسه پایانی؛ گزارش گیری از رویدادهای جدید احتمالی و وضعیت فعلی خانواده و اعضای خانواده؛ تکرار برنامه درمان در صورت بروز عود یا شکل گیری مشکلات جدید؛ شرح ادامه برنامه خوددرمانی خانواده و اعضای خانواده در صورتی که مشکل خاصی پیش نیامده باشد. |