شماره جلسه خلاصه راهنمای درمان

جلسه اول

مرحله اجتماعی مصاحبه: شامل خوشامد گویی؛ نکاتی که معمولا ضمن معرفی گفته می­شوند مثل وضعیت تاهل، مدت ازدواج؛ تعداد فرزندان؛ وضعیت اشتغال؛ و در صورت نیاز طرح مسایل خاص خانوادگی و اجتماعی

مرحله مشکل مصاحبه: علت مراجعه و شرح جزئیات مشکل (مشکلات) و/یا اختلال (اختلال­ ها) توسط مراجع/بیمار و همراهان احتمالی؛ شرح برنامه درمان توسط درمانگر و تعیین هدف­ های درمان؛ تجویز تکالیف متناسب برای اجرا توسط مراجع/بیمار در فاصله بین جلسات. در انتهای جلسه اول تکیف برنامه زمانی پارادوکسی در سطح اول در رابطه با افکار، تصورات، تجسمات، خیال پردازی­ها و اشتغالات ذهنی منفي زاییده و زاینده باور به بي­ کفايتي و نابسندگی، استحقاق شکست و تحقیر در فعاليت­ ها، خود/دیگر­سرزنشگری و خود/دیگر­انتقادگری، و بدبيني نسبت به آينده تجویز می شود.

جلسه دوم

تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ مشکلات و محدودیت ­های احتمالی اجرای تکالیف برای مراجع/بیمار؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی به تنهایی (برای مثال، ادامه انجام تکالیف با دوز/تعداد کمتر- مطابق اصل روند کاهشی تکالیف تجویز شده) یا همراه با تجویز تکالیف جدید؛ یعنی برنامه زمانی پارادوکسی در سطح دوم در رابطه با تجربه عواطف و هیجان­ های منفی در شکل و شمایل احساسات و حالت­ های بدبختی، غمگینی، ناامیدی، ناخشنودی، تنهايي، خلاء، ناتواني در کسب لذت از روابط و تجربه­ ها، احساس گناه، و احساس حقارت. تجویز برنامۀ­­ زمانی مدیریت نوبتی در صورت ضرورت.

جلسه سوم

تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی به تنهایی یا همراه با تجویز تکالیف جدید؛ یعنی برنامه زمانی پارادوکسی در سطح سوم در رابطه با مجموعه ­ای از ویژگی­ های شخصیتی و تجربه ­های بنیادین مثل حرمت­ خود ضعیف، رگه­ هایی از وابستگی، سلطه­ پذیری، کمال ­گرایی، مشکلات بین­ شخصی و ارتباطی، و تجربه ­های هیجانی تروماتیک (شکل اول فن “بازآفرینی تجربه­ های هیجانی بنیادین”). ادامه برنامۀ­­زمانی مدیریت نوبتی و تجویز برنامۀ­­زمانی گفت­ و­گوی دوجانبۀ پارادوکسی در صورت نیاز.

جلسه چهارم

تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ لزوم احتمالی تداوم تکالیف قبلی (برای مثال، ادامه انجام تکالیف با دوز/تعداد کمتر- مطابق اصل روند کاهشی تکالیف تجویز شده) یا همراه با تجویز تکالیف جدید؛ یعنی برنامه زمانی پارادوکسی در سطح سوم در رابطه با مجموعه­ ای از ویژگی­ های شخصیتی و تجربه­ های بنیادین مثل حرمت­ خود ضعیف، رگه­ هایی از وابستگی، سلطه­ پذیری، کمال گرایی، مشکلات بین­ شخصی و ارتباطی، و تجربه­ های هیجانی تروماتیک (شکل دوم فن “بازآفرینی تجربه­ های هیجانی بنیادین”). ادامه برنامۀ­­زمانی مدیریت نوبتی و تجویز برنامۀ­­زمانی گفت­ و­گوی دوجانبۀ پارادوکسی در صورت نیاز.

جلسه پنجم

تحلیل رفتاری: شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ تجویز فن “بازسازی عودهای بین­ راهی افسردگی” در صورت وقوع (در این فن، تجویز عین نشانه به این شکل انجام می ­شود که طول مدت دوره عود بین ­راهی جای تکالیف ده دقیقه ­ای در برنامۀ­­زمانی پارادوکسی اجراء می­ شود.) اعلام پایان دوره درمان در صورت تحقق هدف ­های درمان یا ادامه جلسات تا تحقق کامل هدف ­های درمان در صورت نیاز

جلسه ششم و پی­گیری

شرح کامل نحوه اجرای تکالیف تجویز شده در جلسه قبل؛ پیامدهای انجام تکالیف از نقطه نظر مراجع/بیمار؛ برآورد میزان درصد تغییرات احتمالی درمانی توسط مراجع/بیمار؛ اعلام پایان دوره درمان در صورت تحقق هدف­ های درمان یا ادامه جلسات تا تحقق کامل هدف ­های درمان. شرح برنامه خوددرمانی مراجع/بیمار در آینده (این برنامه در جلسه پایانی برای مراجع/بیمار تشریح می­ شود)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *