دوره های انستیتو پارادوکس درمانی به شرح زیر برگزار می شود:

 کارگاه ­های آموزشی

کارگاه­ های آموزشی، دوره ­های کوتاه سطح اول هستند. طول مدت این کارگاه ها سه روزه است (بر حسب شرایط ممکن است تا پنج روز افزایش یابد). این کارگاه ها مخصوص برگزاری در مراکز استان­ های متقاضی است. این کارگاه ها فقط به صورت حضوری در مراکز استان­ ها برگزار می­ شوند. عناوین این دسته از کارگاه­ ها به شرح زیر است:

  • کارگاه­ آموزشی کوتاه ­مدت PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی
  • کارگاه آموزشی کوتاه­ مدت زوج­ درمانی به روش PTC
  • کارگاه­ آموزشی کوتاه­ مدت برای اختلال­ های شخصیت به روش PTC
  • کارگاه آموزشی کوتاه­ مدت آسيب­ شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه کارگاه 1، 2، 3)
  • کارگاه­ آموزشی کوتاه­ مدت برای تشخیص و درمان اختلال ­های جنسی

دوره­ های تخصصی تربیت درمانگر

دوره­ های تخصصی تربیت درمانگر نیز دوره­ های سطح اول محسوب می ­شوند. این دوره­ ها به دو شکل مجازی یا حضوری برگزار می­ شوند. مسولیت برگزاری این دوره ­ها به هر دو شکل مجازی و حضوری بر عهده موسسه آموزش عالی مدت است؛ شکل مجازی آن همزمان برای داوطلبان سراسر ایران و شکل حضوری آن در شهر تهران برگزار می ­شود. این دوره ­ها عبارتند از:

  • دوره­ تخصصی تربیت درمانگر PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی
  • دوره­ تخصصی تربیت زوج­ درمانگر به روش PTC
  • دوره­ تخصصي تربيت­ درمانگر PTC براي اختلال­ هاي شخصیت
  • دوره­ تخصصی آسيب­ شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه دوره 1، 2، 3)
  • دوره تخصصی تربیت درمانگر برای تشخیص و درمان اختلال­ های جنسی

دوره­ های سوپرویژن

دوره­ های سوپرویژن، دوره­ های سطح دوم هستند. این دوره ­ها توسط انستیتو پارادوکس درمانی به شکل حضوری برگزار می­ شوند. شرکت در هر یک از دوره­ های سطح دوم (سوپرویژنی)، پس از گذراندن سطح اول آن دوره امکان­پذیر است. برای مثال، کسی که می­ خواهد در دوره سوپرویژن PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی شرکت کند، باید سطح اول این دوره را در یکی از دو قالب کارگاهی (در مراکز استان ها) یا دوره های تخصصی تربیت درمانگر (حضوری یا مجازی) گذرانده باشد. این دوره ­ها عبارتند از:

  • دوره­ سوپرویژن PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی
  • دوره­ سوپرویژن PTC برای زوج­ درمانی
  • دوره­ سوپرویژن PTC براي اختلال ­هاي شخصیت
  • دوره سوپرویژن سکس­ درمانی برای اختلال­ های جنسی (سکس درمانی به روش PTC)

توضیح: در هر یک از دوره­ های سوپرویژنی، بیش از 50% مدت زمان دوره به سوپرویژن سطح ماقبل اختصاص دارد و کمتر از 50% به مطالب جدید. برای مثال، کسانی که در دوره سوپرویژن PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی شرکت می­ کنند، باید بیش از 50% مدت زمان دوره را در فعالیت­ های سوپرویژنی مشارکت داشته باشند و کمتر از 50% شاهد آموزش کاربرد PTC برای اختلال­ های مطرح نشده در سطح قبل (برای مثال، اختلال­ های خلقی) خواهند بود. مثال دوم، کسانی که در دوره سوپرویژن سکس ­درمانی برای اختلال­ های جنسی شرکت می­ کنند، باید بیش از 50% مدت زمان دوره را در فعالیت­ های سوپرویژنی مشارکت داشته باشند و کمتر از 50% شاهد آموزش کاربرد اصول و فنون سکس ­درمانی برای اختلال­ های جنسی مطرح نشده در سطح قبل (برای مثال، اختلال­ های پارافیلیایی) خواهند بود. بر این اساس، دوره ­های سوپرویژنی فرصتی فراهم می­ کنند تا علاوه بر سوپرویژن، درمان اختلال­ های باقیمانده مربوط به هر دوره به روش PTC نیز آموخته شود.

دوره­ های فلوشیپ

 دوره­ های فلوشیپ، دوره های سطح سوم هستند. این دوره ها توسط انستیتو پارادوکس درمانی به شکل حضوری برگزار می­ شوند. شرکت در هر یک از دوره های سطح سوم (فلوشیپی)، پس از گذراندن سطح دوم آن دوره امکان­پذیر است. توضیحات کامل این دوره ها متعاقبا اعلام می­ شود.

نکات مهم

  • دوره PTC، که در دو قالب “کارگاه­ آموزشی کوتاه­ مدت PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی” و “دوره­ تخصصی تربیت درمانگر PTC برای درمان اختلال­ های روانشناختی” در سطح اول تعریف شده است؛ پیش­ نیاز زوج ­درمانی به روش PTC، شخصیت­ درمانی به روش PTC، و سکس ­درمانی به روش PTC است.
  • دوره زوج ­درمانی به روش PTC، که در دو قالب “کارگاه آموزشی کوتاه ­مدت زوج درمانی به روش PTC” و “دوره­ تخصصی تربیت زوج­ درمانگر به روش PTC” در سطح اول تعریف شده است؛ پیش­ نیاز شخصیت ­درمانی به روش PTC است.
  • دوره PTC، برای “کارگاه­ آموزشی کوتاه مدت برای تشخیص و درمان اختلال­ های جنسی” و “دوره تخصصی تربیت درمانگر برای تشخیص و درمان اختلال ­های جنسی” پیش نیاز نیست، اما توصیه می­ شود به این دلیل که: رویکرد غالب برای درمان اختلال­ های جنسی در سطح اول، سکس­ درمانگری رفتاری است، اما استفاده از فنون این رویکرد را بسیار کارآمدتر می ­کند.
  • سکس ­درمانی در سطوح بالاتر که “سکس درمانی به روش PTC” نامیده می ­شود و کاربرد آن مختص آموزش و درمان اختلال­ های پارافیلیایی، اختلال­ های ناخشنودی جنسیتی (اختلال هویت جنسی)، و تمایلات همجنس خواهانه، و مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان است؛ به روش PTC اجراء می­ شود. به همین دلیل، دوره PTC برای درمان این دسته از مشکلات و اختلال­ ها در قالب “سکس ­درمانی به روش PTC”؛ یعنی سکس ­درمانی در سطوح سوپرویژنی و فلوشیپی، پیش­ نیاز محسوب می­ شود.
  • دوره PTC، برای کارگاه ­های آموزشی کوتاه­ مدت آسيب ­شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه کارگاه 1، 2، 3) و دوره ­­های تخصصی آسيب ­شناسي و تشخيص اختلال­ هاي رواني (شامل سه دوره 1، 2، 3)، پیش ­نیاز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *